Ποδηλάτες – οι σύγχρονοι αντάρτες

Ποδηλάτες vs. Πολιτική ηγεσία ή

Πως να εξαφανίσετε τα ποδήλατα από την πόλη σας με μερικές απλές κινήσεις (ΟΑΣΑ – Δήμος Αθηναίων).

Το πρώτο πράγμα που με ενοχλούσε πάντα στην Ελλάδα και κυρίως στην Αθήνα, ήταν η βρωμιά και η ακαλαισθησία. Λες και προσπαθούμε να καταστρέψουμε με κάθε τρόπο την φυσική ομορφιά του τοπίου πετώντας σκουπίδια παντού και χτίζοντας κτήρια – σκουπίδια. Σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα είχα επισκεφτεί, η αντίθεση ήταν πολύ έντονη. Βλέποντας, μάλιστα, τους έλληνες τουρίστες να εξακολουθούν να είναι βρωμιάρηδες και να ρυπαίνουν τον χώρο με την πρώτη ευκαιρία είχα καταλήξει πως έχουμε την πόλη – χώρα που μας αξίζει. Χωρίς να αναθεωρώ εντελώς αυτή τη θέση, δεν μπορώ να μην σχολιάσω τη σημασία των εκάστοτε πολιτικών που έχουν διαμορφώσει τις προαναφερθείσες καταστάσεις. Συνοπτικά, στη Γερμανία κάθε πολυκατοικία έχει μέσα κάποιους κάδους στους οποίους πετάει τα σκουπίδια και τα ανακυκλώσιμα της και μια φορά τη βδομάδα περνάει ο σκουπιδιάρης και τους αδειάζει. Αποτέλεσμα: μια κάπως άσχημη μυρωδιά στην είσοδο κάθε πολυκατοικίας και μια πόλη πεντακάθαρη.

Μια επίσης μεγάλη διαφορά μεταξύ Ελλάδας και Ευρώπης έχει να κάνει με την ποδηλασία. Ένα είναι το γεγονός: Στην Ευρώπη το ποδήλατο αποτελεί μέσο μεταφοράς για μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού, με οικονομικα και οικολογικά ωφέλη για τον πολίτη και την πόλη. Στην Ελλάδα όχι. Στην Ελλάδα ο ποδηλάτης είναι ένας γραφικός – νοσταλγικός τύπος, ο οποίος αντί να τα βρει με τον εαυτό του και να οδηγήσει το αμαξάκι του κάθεται και παριστάνει το τζόβενο εμποδίζοντας και συγχίζοντας τους κακόμοιρους εργαζόμενους που πάνε στη δουλειά τους (αυτός κατά πάσα πιθανότητα είναι κάποιο πλουσιόπαιδό που πάει για καφέ φυσικά).

Εδώ και 5-6 χρόνια, όμως, όλο και περισσότεροι (νέοι κατά κύριο λόγο) άνθρωποι επιχειρούν να μετακινηθούν με το ποδηλατό. Οι λόγοι; Για κάποιους οικονομικοι, για άλλους ιδεολογικοι και για πολλούς και τα δύο μαζί. Σε πολλές περιπτώσεις, οι πρωτοβουλίες και το τρέξιμο των ποδηλατών έχουν αγγίξει τα όρια του ηρωισμού, όπως οι ποδηλατάδες κάθε παρασκευή βράδυ που πλέον καθιερώθηκαν αλλά αρχικά είχαν αντιμετωπιστεί σαν αστείο. Πάντως, αυτή είναι μια προσπάθεια που όχι μόνο δεν βοηθήθηκε από το κράτος αλλά σε πολλές περιπτώσεις πολεμήθηκε κιόλας. Για παράδειγμα, στη Γερμανία βάζεις το ποδήλατο σου στο μετρό χωρίς πρόβλημα. Στην Αθήνα επιτρεπόταν ένα μόνο ποδήλατο στο τελευταίο βαγόνι. Επιχείρημα; Για να μη βρωμίσει το μετρό!

Το καλοκαίρι που πέρασε υπήρξε άλλη μια προσπάθεια από τον δήμο της Αθήνας για να περιορίσουν τη μάστιγα του ποδηλάτου. Αφού συνειδητοποίησαν πως δεν είναι μια ηλίθια μόδα που θα περάσει, έκαναν το μόνο που μπορούσαν να κάνουν. Περιόρισαν τα περιθώρια κίνησης του ποδηλάτη και την προτεραιότητα του σε σχέση με τα άλλα οχήματα.

Αν είναι δυνατόν να έχεις ένα δήμο ο οποίος, όχι μόνο δεν προσφέρει τίποτα στους ποδηλάτες – πολίτες του, αλλά έχει και το θράσος να απαιτεί να υπακούσουν σε κανόνες που θέτει με σκοπό να τους αφαιρέσει κάθε δικαίωμα! Αξίζει να αναλύσουμε λίγο ένα σημείο που είναι ιδιαίτερα προβληματικό (για το δελτίο τύπου πάτα εδώ).

Γράφει στο δελτίο τύπου:

Οι ποδηλάτες θα πρέπει να τηρούν τις διατάξεις του Κ.Ο.Κ και οφείλουν να παραχωρούν απόλυτη προτεραιότητα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και στα υπόλοιπα οχήματα.

Τι σημαίνει αυτό; Πρακτικά σημαίνει το εξής: Δεν φτάνει που ως ποδηλάτης πρέπει να κάνεις πετάλι για να κινηθείς, δεν φτάνει που τρως το καυσαέριο από όλα τα υπόλοιπα οχήματα που κινούνται στον δρόμο, δεν φτάνει που κινείσαι σε μια πόλη η οποία είναι εντελώς ανισόπεδη και ως εκ τούτου σου βγαίνει το λάδι ακόμα και για μικρές διαδρομές, δεν φτάνει που δεν μπορείς να το βάλεις μέσα στα ΜΜΜ. Όχι: Εκτός από όλα αυτά, οφείλεις να παραχωρείς προτεραιότητα σε κάθε άλλο μέσο, είτε είναι αυτό λεωφορείο, ταξί, νταλίκα, ΙΧ, είτε είναι πεζός. Και πως ακριβώς θα κινηθεί ένας ποδηλάτης λοιπόν; Κατά βάθος, αυτό το μέτρο έχει σαν σκοπό να καταστήσει τον ποδηλάτη παράνομο ή να τον εγκλωβίσει πίσω από κάποιο λεωφορείο να τρώει τα καυσαέρια του.

Ας δούμε στη Γερμανία τι γίνεται. Η προτεραιότητα των οχημάτων πάει αντιστρόφως ανάλογα με τον όγκο τους. Δηλαδή, ο πεζός πρώτος και παντού. Αμέσως μετά, οι ποδηλάτες! Μετά μηχανές και αυτοκίνητα. Με αυτό τον τρόπο, οι ποδηλάτες πρέπει να έχουν το νου τους μόνο στους πεζούς, οι πεζοί σε κανέναν και τα αυτοκίνητα παντού. Και τι καταφέρνουν οι Γερμανοί με αυτό; Πολύ απλά, ένα αυτοκίνητο θα πρέπει να σταματήσει σε κάθε διάβαση για να περάσουν πεζοί και ποδήλατα. Έτσι, τα αυτοκίνητα πάνε πιο αργά και τα ποδήλατα πιο γρήγορα και κοίτα σύμπτωση! Οι περισσότεροι τελικά επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν μέσα μαζικής μεταφοράς ή ποδήλατα αντί για αυτοκίνητα. Να σου και το κυκλοφοριακό πως λύνεται! Τόσο απλά! Ούτε έργα (που και έργα έχουν κάνει προφανώς) ούτε έξοδα!

Πόσο δύσκολο θα ήταν να τεθεί η προτεραιότητα υπέρ των ποδηλατών; Κατά τη γνώμη μου, καθόλου. Απλά δεν το σκέφτηκαν ή δεν τους άρεσε η ιδέα να έχει τον πρώτο λόγο ένα γραφικό μέσο όπως το ποδήλατο αντί για το αγαπημένο τους αμάξι.

Δεν γνωρίζω τι έγινε τελικά με την εφαρμογή του μέτρου αυτού. Έχω μεγάλη απορία, όμως, να δω τι άλλες παρανοϊκές ρυθμίσεις θα σκαρφιστεί η πολιτική ηγεσία για να ευνουχίσει τις προοδευτικές πρωτοβουλίες ανθρώπων που προσπαθούν με αυτοθυσία να διορθώσουν τα κακώς κείμενα της ελληνικής κοινωνίας.

ΥΓ: .Χαρακτηριστικά, μέχρι πριν κάποιο καιρό οι ποδηλάτες βλέποντας ο ένας τον άλλο χαμογελούσαν ο ένας στον άλλο ή χαιρετιόντουσαν (με την λογική του συναγωνιστή – συναδέλφου). Αυτό είχε παραξενέψει κάποιους τουρίστες, οι οποίοι με είχαν ρωτήσει αν όλοι οι ποδηλάτες στην Αθήνα γνωρίζονται!

2 thoughts on “Ποδηλάτες – οι σύγχρονοι αντάρτες

    • Δεν ξέρω για κάρτα καυσαερίων, αλλά δεν θα εκπλαγώ καθόλου αν απαιτήσουν να έχουν τα ποδήλατα πινακίδες κυκλοφορίας και να πληρώνουν τέλη. Δεν το λέω τυχαία, πάντως, έχω ακούσει σχετικές φήμες..

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s