Ντοκιμαντέρ

Αν και κάποιος θα μπορούσε να διαμαρτυρηθεί για τον χαρακτηρισμό κάψιμο σταντοκιμαντέρ, οφείλω να εξηγήσω πως θεωρώ ως κάψιμο οτιδήποτε κάνουμε και δεν οξύνει τις ικανότητές μας. Το θεωρώ ταυτόσημο με την διασκέδαση, με την διαφορά πως είναι το κομμάτι της διασκέδασης που χαρακτηρίζεται από μεγαλύτερη μοναξιά, κλείσιμο στο σπίτι και λιγότερη αυθυποβολή. Δεν θεωρώ πως είναι κατώτερο είδος διασκέδασης από το να βγει κάποιος να χορέψει, αλλά σίγουρα κανείς δεν βγαίνει πιο ικανός επειδή είδε μια σειρά ή ένα ντοκιμαντέρ. Οπωσδήποτε, ένα καλό ντοκιμαντέρ μπορεί να είναι πηγή σπουδαίας πληροφόρησης και ευαισθητοποίησης. Εδώ σκοπεύω να παρουσιάσω τα πιο ενδιαφέροντα από όσα γνωρίζω.

/

/

Το πείραμα του Μίλγκραμ

milgramΤο πείραμα του Μίλγκραμ είναι ένα από τα πιο γνωστά αντιδεοντολογικά πειράματα της ψυχολογίας, ουσιαστικά μια «φάρσα» που ξεγύμνωσε την ανθρώπινη ψυχή.

Το 1961, ο είκοσι εφτάχρονος Στάνλει Μίλγκραμ, επίκουρος καθηγητής ψυχολογίας στο Γέιλ, αποφάσισε να μελετήσει την υπακοή στην εξουσία. Είχαν περάσει λίγα μόνο χρόνια από τα φρικτά εγκλήματα των Ναζί και γινόταν μια προσπάθεια κατανόησης της συμπεριφοράς των απλών στρατιωτών και αξιωματικών των SS, οι οποίοι είχαν εξολοθρεύσει εκατομμύρια αμάχων.

Η ευρέως αποδεκτή εξήγηση –πριν το πείραμα του Μίλγκραμ- ήταν η αυταρχική τευτονική διαπαιδαγώγηση και η καταπιεσμένη –κυρίως σεξουαλικά- παιδική ηλικία των Γερμανών. Όμως ο Μίλγκραμ ήταν κοινωνικός ψυχολόγος και πίστευε ότι αυτού του είδους η υπακοή –που οδηγεί στο έγκλημα- δεν μπορεί να είναι αποτέλεσμα μόνο της προσωπικότητας, αλλά περισσότερο των πιεστικών συνθηκών.
Και το απέδειξε κάνοντας τη «φάρσα» του.

ανάγνωση του υπολοίπου »

/

/

Μία τάξη, φυλετικά διαχωρισμένη

Με αφορμή την δολοφονία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, η δασκάλα της τρίτης δημοτικού στο Ράισβιλ – Αϊόβα, Τζέην Έλλιοτ, αποφάσισε να δώσει από πρώτο χέρι στους μαθητές της να καταλάβουν τι σημαίνει ρατσισμός. Όπως έλεγε, δεν είναι δυνατόν να καταλάβει κανείς πραγματικά τι σημαίνει ρατσισμός απλά με το να συζητά γι’ αυτό. Έπρεπε τα παιδιά να μπουν στη θέση των καταπιεσμένων και των κατατρεγμένων. Έπρεπε να καταλάβουν τι σημαίνει να νιώθεις κατώτερος από κάποιον άλλο απλά επειδή γεννήθηκες με διαφορετικά χαρακτηριστικά από αυτόν.

Το αποτέλεσμα αυτού του πειράματος ήταν συγκλονιστικό. Όχι μόνο τα παιδιά κατάλαβαν τι σημαίνει ρατσισμός, όχι μόνο τον μίσησαν μια για πάντα, αλλά αποκαλύφθηκε και κάτι άλλο για τα αποτελε=έσματα που έχει ο ρατσισμός και η φυλετική προκατάληψη μέσα στην κοινωνία και κυρίως μέσα στα σχολεία.

Προσωπικά έπαθα πλάκα με το ντοκυμαντέρ αυτό και συστήνω σε όλους να το δουν. Κατά τη γνώμη μου, θα έπρεπε να υπάγεται στο αναλυτικό πρόγραμμα όλων των σχολείων του κόσμου.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s